יום שבת, 22 בספטמבר 2012

Annapurna Circuit - Day3

איזה לילה לבן עבר עלי כאן ...
בגלל הרעש החזק של זרימת הנהר שבחוץ וכנראה בגלל התה מסוג צ'אי מסאללה החזק ששתיתי אתמול בלילה גרמו לי להיות סופר ערני וכלל לא הייתי בכיוון של להירדם.

בחוץ היה מז"א מעונן וסגרירי וקצת היה קריר כאשר לבשתי את החולצה הקצרה שעוד לא הספיקה להתייבש מהכביסה של אתמול בערב.

Our G.H in Syange
טיפ שימושי מס' 1
במקומות לחים ורטובים, באם עושים כביסה - מומלץ לתלות אותה בתוך החדר ולא בחוץ כי הלחות הגבוהה לא תייבש אותם תו"כ הלילה.
זאת ועוד, מאוד לא מומלץ להשאיר את הנעלים מחוץ לחדר כי הן יספגו לחות מטורפת - יעידו על כך עומר ומילכה שהתעוררו בבוקר וגילו הפתעה זו.

ארוחת הבוקר כבר הייתה מוכנה ב- 7:00 וקצת לא היה נעים שבעלי המקום היו צריכים להחזיר הכל למטבח ושוב פעם להוציא כאשר כל יתר האנשים היו סוף סוף מוכנים ב- 7:30 ...
אני הזמנתי בבוקר מוזלי + תפוחים ע"ב חלב חם. המנה הייתה מאוד משביעה וטעימה וכנראה שאזמין מנה זו בהמשך הדרך.

טיפ שימושי מס' 2
אני נוכחתי לגלות כי המנה המנצחת לארוחת הבוקר בטרקים היא לא אחרת מאשר מוזלי + פירות + חלב.
מנה זו לא נחשבת ליקרה במיוחד, היא ממלאת במידה מספקת (אם אני מתפוצץ ממנה סימן שהיא באמת גדולה ומשביעה), לוקח זמן מועט להכין אותה (לאלו שקצרים בזמן על הבוקר) והכי חשוב - מנה זו לא מכבידה כלל על הקיבה ותוך 5 דק' וכבר אפשר להתחיל את הטרק !

לצורך ההשוואה - מנת ה- Porridge + פירות המסורתית הייתה טעימה, אך ממש לא משביעה, מנת החביתה הייתה נחמדה אך שוב פעם קטנה ולא משביעה וכן מנת הלחם (צ'פאטי) + דבש ממש לא מדגדגת את קצה הקיבה. לשיקול דעתכם ...

סיימנו את ארוחת הבוקר עם כוס קפה עם חלב ויכולנו לצאת לדרך בשעה 8:00.
מקטע הצעידה הראשון הוביל אותנו מהכר Syange לכפר Jagat.
הצעידה הייתה על רכס ההר בשיפוע יחסית מתון, כאשר לצד הדרך נמצא נהר ה- Marsyangdi Nadi שכבר יומיים מלווה אותנו. על הדרך גם פגשנו לראשונה שיירת פרדות (Mules) שצעדו להם בקב' וחסמו לגמרי את נתיב ההליכה הצר והיחיד.

The track to Tal
קטע עצוב היה לראות חבורה של ישראלים שמטיילים עם תיק ששוקל לא יותר מ-3 ק"ג ומעמיסים את כל יתר הציוד על הפורטרים שהשתרכו הרחק שם מאחור, בעוד אותם הישראלים מקפצים להם מקדימה ולא מבינים למה הם צריכים לחכות לפורטרים כל הזמן ...

Mule convoy
מרחק ההליכה לא היה נורא וכבר אנו נמצאים בכפר Jagat.
ממבט ראשוני נראה היה כי תושבי הכפר הם טיבטים, אך Durga אמר לי כי המקומיים שכאן הם נפאלים
לכל דבר.

תושבי הכפר עסקו בעיקר בחקלאות - ייבוש גרעיני תירס (לפופקורן), ייבוש פלפלים חריפים (צ'ילי) וכן גם ייבוש חיטה ושעורה (להכנת לחם הצ'אפטי).

Dried Peppers in Jagat
מהכפר Jagat המשכנו לכפר נוסף בשם Chamje וקצת לפני הכפר הגענו לנק' תצפית אל עבר מפל עצום ממדים ששבה את לבי. זיכרונות מ- Sutherland Falls שב- NZ עלו בי כאשר התבוננתי במפל אדיר זה.
צילמנו לא מעט תמונות של מפל זה ונכנסנו לתוך פאתי הכפר.

Waterfall near Chamje
בתחילה Durga רצה שנטפס מעלה במדרגות בשביל לאכול א.צ באחת המסעדות שהיו על פסגת ההר, אך לאנשים לא היה הרבה כוח והמשכנו הלאה לתוך הכפר.
מצאנו מסעדה נהדרת שהייתה בקומה השנייה עם נוף לעמק (לא לדאוג, דאגו לנו לשמשיה וכך נמנענו מהשמש הקופחת שליוותה אותנו מאז תחילת הבוקר).

Old Track to Chamje
אני ניצלתי את הבריזה המצוינת שהייתה כאן בשביל לייבש את הכביסה שעוד הייתה לי רטובה מאתמול בערב ולאחר מכן התארגנו והזמנו ארוחת Dal Bhat (שמשום מה לקח להם המון זמן להכין אותה).
לפחות ניצלנו את הזמן והעברנו שיחה מעניינת עם עומר ומילכה.

טיפ שימושי מס' 3
לא יודע מה עבר עלי הפעם, אך ממש לא הייתי צריך להזמין Dal Bhat בשרי (עוף).
גם המנה הבשרית מייקרת את המנה (450 ר' לארוחה שזה נחשב למחיר שחיטה), וגם קשה לקרוא למנת הבשר - מנה אכילה כי הכל שם עצמות וסחוס ובכלל אין חתיכות עוף !
תעשו לעצמכם טובה ותמיד תזמינו מנת Dal Bhat צמחונית !!!

היום לשם שינוי הלכתי פיזית לבעלת המסעדה ונתתי לה את הטיפ (פעמים קודמות היינו נותנים ל- Durga ואין לי מושג אם בפועל הוא העביר את התשר לבעלי המקום או שלקח חלק אליו).
בכל אופן, בעלת המקום מאוד שמחה והודתה לי מקרב לב.

לקראת סוף הארוחה, מאמצע שום מקום הגיח לפתע שבר ענן והוריד כמויות אדירות של גשם.
בהפוגה הקצרה שהייתה לנו, יצאנו חזרה לדרך, לא לפני שעטפנו את התרמילים עם כיסוי נגד גשם.

יצאנו מ- Chamje וממש מיד קידם את פנינו Swing Bridge עצום ממדים.
בשלב זה התחיל לרדת גשם טורדני (בקטגוריית Showers) ואני העדפתי לקפל את המצלמה ולהשאיר אותה יבשה ושלמה בתוך התרמיל.

יאמר לזכות הנפאלים שהם יודעים לבנות גשרים בצורה מאוד טובה.
למרות הגשם והרוחות החזקות - היה מאוד קליל לחצות את הגשר ומאוד קשה להחליק שם.

Swing Bridge after Chamje
המשכנו בטיפוס ההר כאשר מידי פעם אנו תופסים מחסה מהגשם תחת אחד מכוכי הסלעים הרבים שהיו באזור. כמות המטיילים שפגשנו כאן הלכה וגדלה - זוג תיירים מגרמניה, ריטה וג'רמי מארה"ב, 3 תיירים מסין (אחת מהן עוד נפגוש הרבה בהמשך) ועוד מס' לא קטן של תיירים ישראלים רעשניים וצעקניים.

מקטע ההליכה עד לכפר Tal עבר בתוך ערוץ נחל עצום ממדים והטיפוס היה לא היה הכי קשה, אך מאוד ארוך ומונוטוני בכדי לעצור מידי פעם ולקחת מס' נשימות עמוקות.

בגשם הפסיק בשלב מסוים של הטיפוס ואני מיד הוצאתי את המצלמה והתחלתי לצלם ולהסריט את כל הנוף המרהיב שמסביב.

Me Near Tal
בסוף העליה עצרנו למנוחה וראיתי כי יש במקום טבלה עם מרחקים וזמנים בין כפר לכפר עד ל- Pass.
יחסית הזמנים שמצוינים כאן הם בקצב של פורטר מקומי ולא בקצב של תייר זר שאין לו ניסיון בצעידה בגובה, כך שאל תיקחו זאת קשה מידי אם אתם לא עומדים בזמנים ...

Distance table
תו"כ יום הצעידה, יצא לנו לקראות לא מעט פרדות שסחבו על גבם ציוד ואוכל בין כפר לכפר, ראינו גם פורטרים שסוחבים "לול נייד" ובו לא מעט תרנגולות מסכנות שאוטו-טו יסיימו את חייהם על צלחת של אחת התיירים הרבים שמגיעים לכאן.

Porter carrying Chickens
כל הדרך מנק' התצפית ועד לכפר Tal הייתה במגמת ירידה (סוף סוף) והנוף שנגלה בפנינו היה משהו באמת
יוצא דופן - נהר שוצף שעובר ליד כפר ציורי שמוחבא בתוך ערוץ ענקי.

סיימנו את היום ב- 15:00 (משהו כמו 7.30 שעות של צעידה כולל הפסקת צהרים ארוכה) ומרחק הצעידה
היה באזור ה- 10 ק"מ. יום ממש אטי וחביב.

נכנסנו לכפר Tal וכבר בכניסה קידם את פנינו - לא אחר מאשר גלגל תפילה טיבטי מסורתי.
זהו הכפר הראשון שאנו עוברים דרכו ובכניסה יש שער ענקי שמקדם את פנינו לברכה וכן בפנים יש מקדשים בודהיסטים וגלגלי תפילה.

Me & Durga near Tal
עצרנו לחניית לילה ב- Father & Son G.H (בבעלות משפחה אמריקאית) ואני חייב לציין כי המקום מאוד נחמד ונעים, למרות ההמולה של הישראלים שהציפו את כל הגינה והרעישו בהמוניהם.

טיפ שימושי מס' 3
אל תוותרו על שהייה בכפר Tal !!!
לנו הייתה התלבטות מאוד קשה אם להישאר כאן או להמשיך לכפר הבא כי הגענו לכאן יחסית מוקדם.
בדיעבד עשינו את ההחלטה הנכונה כשנשארנו לישון כאן כי כפר זה הנו אחת המיוחדים לאורך הטרק והאווירה בו פשוט נפלאה. רבים אחרים יסכימו עמי.

Tal
יצא לי לפגוש ב- G.H זוג ישראלים מבוגר (ישראל ואירית) שעושים את הטרק בגילם המבוגר וכלל לא מתלוננים (כמובן שהם לקחו פורטר) - כל הכבוד להם.

קצת לא נעים, אך המקלחת שהייתה כאן הייתה חמה רצח !
משום מה - "האטמור" שהופעל ע"י גז (וכמובן היה ריח חריף של הגז באוויר) היה מכוון למקסימום הרתחה ולא הייתה דרגת ביניים של מים פושרים, כך שהדלקתי את "האטמור" והתקלחתי חצי שנייה ואז כיביתי וחוזר חלילה.

טיפ שימושי מס' 4
בכפר Tal עוד לא התוודעתי למקלחת ה- Bucket המפורסמת שעושים בנפאל (גם בהודו).
באם יש מים סופר רותחים במקלחת, יש לקחת דלי (כמו זה שעושים אתו ספונג'ה בבית) למלא אותו עם המים הרותחים ובמקביל להוסיף מים קרים מהברז הנוסף שיש במקלחת.
כך מקבלים מים פושרים ועם מיכל קטן נוסף אפשר לשפוך על עצמך את המים הנעימים למגע ולהתקלח.

יותר מאוחר הגיעו גם עומר ומילכה, אך ב- G.H שלנו כבר לא היה מקום והם המשיכו הלאה לתוך הכפר.
בכפר Tal יש לא מעט G.H מדהימים, כך שזה לא בעיה למצוא מקום לינה גם אם מגיעים מאוחר.

עד ארוחת הערב החלטנו לעשות סיבוב בכפר הציורי וצעדנו לכיוון נק' התצפית אל עבר המפל שהיה בצמוד לכפר (ממש ליד יש מקדש בודהיסטי). על הדרך עומר ומילכה הביאו עימם את ערכת התה + קפה ואנו יכולנו ליהינות מקפה שחור "אסלי". עבור ג'רמי וריטה זה היה מחזה לא הכי נפוץ והם נהנו מכל רגע.

חזרנו מכאן ישירות לארוחת הערב ב- G.H ואני התענגתי לי על פסטה עם גבינת פקורינו מעל
ולקינוח גם Custard Apple Pie (רול מטוגן של עוגת תפוחים עם ציפוי פודינג מעל) שהייתה מנה מנצחת.

מה שכן, הקינוח שהגישו כאן היה מאוד גדול (2 רולים) ובקלות ניתן לחלק מנה זו ל-2 אנשים.

כמו כן - התה שהוגש בתרמוס ענקי היה מעל ומעבר ליכולתנו ונאלצנו לוותר על תרמוס אחד.

טיפ שימושי מס' 5
זכור לי שבכפר Tal הגישו לנו את המנות הכי גדולות אי פעם שאכלנו בכל הטרק (במחירים נמוכים).
המנות העיקריות היו גדולות, הקינוחים היו עצומי ממדים ואפילו גודל התרמוסים של התה היו מפלצתיים.
עוד סיבה למה כן להישאר בכפר Tal ...

הלילה כאן ב- Tal היה יחסית קריר ואני הוצאתי בפעם הראשונה את החם-צוואר שלי.
לאחר חצי שעה של קריאה בספר ואני כבר בחלום השני לקראת יום נוסף של טיפוס מחר.

סוף יום שבת' !

Poor Chickens
Mule near Tal
Porter carrying Chickens
Me on the top of the hill